29 mars - Earth Hour

Earth Hour (jordtimmen) är en internationell kampanj som uppmanar hushåll och företag att under en timme i första hand släcka belysning och om så önskas även stänga av icke-nödvändiga elektriska apparater för att uppmärksamma klimatfrågan. Kampanjen sker årligen under den sista lördagen i mars. Earth Hour pågår alltid mellan de satta klockslagen lokal tid, d.v.s. när Earth Hour är slut i Sverige börjar timmen i Storbritannien eftersom de två länderna skiljer sig åt med en timme. Earth Hour är en visuell signal till makthavare om att ta klimatfrågan på allvar. Kampanjen drivs av Världsnaturfonden.
 
 
 
Visst, ett spännande initiativ för att uppmärksamma klimatfrågan, men att delta i detta en timma varje år och vara lyckligt över att man faktiskt klarade av att överleva en timma i mörker kanske inte direkt bidrar så mycket. 
 
Själv gör jag alldeles för lite för miljön. Jag försöker att tänka "ett-skräp-om-dagen" och plocka upp ett skräp efter någon annan person varje dag, men jag glömmer det väldigt ofta. Jag går till insamlingen med papper, kartonger och dylikt men någonstans där tar nog mitt klimatengageman slut. Jag får helt enkelt ta och skärpa mig!
Något jag borde gjort för längesen, men planerar att göra när jag flyttar är att säga upp pappersreklamen. Det är ju faktiskt helt sjukt hur mycket det kommer i brevlådan varje måndag och torsdag. 
 
Hur gör du för att bidra till ett bättre klimat?
Hur uppmärksammar du Earth Hour?
#blogg100 - 2014 - Blogg - Temadag - earth hour
1
Daniel

Du kanske skulle börja cykla? Räddar miljön lite mer än att släcka lampan en timme.