13 maj - Barnens dag

Idag är det bland annat Barnens dag och det måste förstås firas. Jag äter lite godis dagen till ära.
Jag har själv idag hälsat på inte mindre än TRE barn på stan (de var med sin mamma så ni behöver inte tänka dumma tankar). Jag har också träffat på ett fjärde barn men efter att jag stött på henne fick jag kommentaren:
 
"Har du ett hjärta av sten?"
 
Så ja, jag funkar inte lika bra med alla barn. Jag gillar mest de som är snälla.
 
I alla fall. Jag har själv ett minne från när ICA Kvantum i Nässjö för många, många år sedan anordnade Barnens dag. Eller, det var i alla fall på deras parkering. Det var massa aktiviteter och det delades ut gratis godis och annat smått och gått. På parkeringen fanns det även en hoppborg som vi barn hoppade glatt i. Flera föräldrar stod utanför och var glada över att de kunde få koncentrera sig på annat en stund medan deras avkommor kunde skutta bort lite överskottsenergi. Jag själv tillhörde skaran av lite äldre barn som var där utan föräldrar. 
 
 
 
Bakom hoppborgen befanns sig några barn som inte hade riktigt samma plan som oss andra. Det som skulle komma att ske härnäst är något jag aldrig kommer att glömma. Ett genidrag helt enkelt för att få hela parkeringen att springa snabbare än i den klassiska leken fruktsallad. De stängde helt enkelt av luften till hoppborgen så den sjönk ihop. Jag var ganska långt ut och hoppade så jag fick se allt från första parkett. Samtliga föräldrar släpper allt de håller på med, paniken lyser i deras ögon och de liksom slänger sig mot hoppborgen för att kräla in och rädda sina skrikande barn. Scenen är som tagen ur en actionfilm. Det hela är över på ungefär 20 sekunder och hoppborgen reser sig igen när luften åter är ansluten. Inga barn kom till skada under denna traumatiska händelse. 
 
Jag tyckte det var skitkul. Speciellt med tanke på hur tungt taket på en hoppborg är att få över sig när det inte är någon luft i. Det enda som verkligen kunde skadat barnen var helt enkelt om deras föräldrar i tumultet på väg in i hoppborgen hade lyckats kliva på dem. 
 
Jag såg inte till någon hoppborg på stan idag, lite synd. Blev lite sugen på att göra ett återbesök,
 
Ni som hittat en, hoppa försiktigt! 
 
 
#blogg100 - 13 maj - Barnens dag - Nässjö