För ung för Paris

I somras var jag med när Byggare Bob rev delar av sitt kök. Sånt tycker jag är riktigt spännande eftersom det alltid dyker upp något litet minne från förr i tiden. Nu tänker jag inte bara på gamla hemska tapeter som tittar fram, utan det är alltid något litet kort eller brev som trillat bakom någon bänk och varit totalt omöjligt att få fram. Jag hittade en hel del godsaker faktiskt och har länge tänkt att undersöka dem lite närmare. Eftersom jag ville ha ännu en anledning till att inte gå och lägga mig så tog jag tag i fynd nummer ett. Orkar förstås inte lägga så mycket energi på det och gå till biblioteket eller söka i massa arkiv. Min djupdykning består av Google.




Svensk Premiärtitel: För ung för Paris

Orginaltitel:  Paris-Canaille

En fransk komedi från 1955.

Om filmen fick jag inte ut speciellt mycket. Däremot verkar Daniel Gelin varit en hyffsat stor skådespelare som levde ett riktigt fartfyllt liv, fyllt av fest och droger.

"Actor Daniel Gelin (1921-2002). Handsome and sensitive Gélin did not have an easy life but he was warmly embraced as one of the great stars of the French post-war cinema. The talented lead and character actor appeared to fine advantage for such legendary directors as Max Ophüls, Louis Malle, Jean Cocteau, Alfred Hitchcock, and Claude Lelouch."

Tror det räcker med den informationen. Undra om det var ett persoligt kort från Daniel till någon som bott på Norrbodavägen. Tror väl kanske inte det, men vi kan ju låtsas så blir det ju extra roligt!

Godnatt.