Den sista novelletten - Vila i frid Ebert

Det är med stor sorg i mitt hjärta jag måste meddela att novellettens mästare Ebert nu har lämnat jordelivet för att ge sig ut på nya äventyr. I lördags publicerades den sista novelletten.
 
 
 
Jag har många minnen av Ebert genom åren. Jag visste vem han var redan innan jag uppmärksammade hans novelletter i Smålandstidningen, numera Smålands Dagblad. Jag började att dela med mig av novelletterna här på bloggen för flera år sedan och de blev genast väldigt populära. Varje lördag dök det upp en ny till samlingen och det var alltid det första jag tänkte på när jag vaknade på lördagsmorgonen - undra vad Ebert skrivit idag?
 
För två somrar sedan satt jag på Twin City i Jönköping och lunchade med två kompisar. Min telefon ringde och jag såg bara att det var ett nummer från Nässjö. Jag svarade och en herre presenterade sig som Ebert Sjöberg i andra änden. Först stelnade jag till lite och funderade på om jag skrivit någonting opassande, men den tanken försvann ganska snabbt. Ebert ville ringa och berätta att han lyckats hitta sina novelletter på internet och lyckats lista ut att det var jag som lagt ut dem där. Han ville tacka mig för att jag uppmärksammade hans lilla verk. Eftersom jag att och åt kunde jag inte prata så länge, men vi bestämde att vi skulle höras dagen därpå.
 
Tidig morgon ringde Ebert mig och vi hade ett långt samtal där han åter igen berättade hur tacksam han var över att någon som jag tog sig tid att sprida hans novelletter vidare. Han trodde sig ha listat ut att jag arbetade på Nässjö bibliotek, men jag kunde inte ljuga för honom så jag fick helt enkelt röja min identitet och berätta var jag hölll hus. Det dröjde inte länge förrän han frågade efter mig på min arbetsplats och efter detta pratades vi vid flera gånger. Hur jag lyckades "fota" Eberts novelletter, "scanna in dem" och publicera dem så snabbt lyckades han aldrig riktigt begripa. Eller den gången när bildvisningen inte fungerade i hans telefon och han pratade med Samsungs kundtjänst i 30 minuter och de till slut fick be honom att kontakta ägaren till mlandgren.se. Teliabutiken i Nässjö hjälpte honom till slut att lösa problemet. 
Men han lyckades googla sig själv vid 87 år ålder och hitta till mig, det får vi inte glömma.
 
Tack för att du delat med dig av dina novelletter Ebert. Hoppas att du fortsätter att skriva där du finns nu.
 
Vila i frid Ebert.
 
 
 
 
 
Ebert - Nässjö - Smt - Smålands Dagblad - blogg100 - novelletten
1
Anonym

Fint blogginlägg om Ebert, jag hade honom som fosterfar// Gert. Blogg. www.gerra.se